De Schoonmaakrevolutie

Charlotte Dickie

Charlotte Dickie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google

De Schoonmaakrevolutie
In deze blog leggen wij je de werkwijze en de geschiedenis van de schoonmaakindustrie uit, en concluderen wij waarom wij toe zijn aan een schoonmaakrevolutie. Ga er goed voor zitten, want wat je nu zult lezen zal zonder twijfel jouw blik op schoonmaken veranderen! 

De schoonmaakindustrie betreft zonder twijfel een relatief laagdrempelige instapmarkt. De laagdrempeligheid komt vooral omdat er weinig startkapitaal nodig is om een schoonmaakbedrijf te beginnen, of vaardigheden om succesvol te zijn binnen de branche. De toegankelijkheid tot de markt is een van de redenen waarom er wel meer dan 8.000 schoonmaakbedrijven staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. 

De grote hoeveelheid schoonmaakbedrijven in Nederland heeft natuurlijk voordelen én nadelen. Het grootste voordeel voor jou, de consument, is dat bedrijven hun prijzen zo laag mogelijk houden om klanten te lokken en als klant te behouden. Maar om diensten voor een lage prijs te kunnen blijven aanbieden, moeten bedrijven sterk inkorten op andere kostenposten zoals salarissen van hun medewerkers. Medewerkers binnen de schoonmaakbranche werken vaak zwart en worden vrijwel altijd onderbetaald. Daarnaast kopen veel bedrijven schoonmaakmiddelen met de goedkoopste prijs in grote hoeveelheden om kosten te besparen. Dit benadeeld vaak kwaliteit van de schoonmaakmiddelen en hun impact op de gezondheid van klanten en het milieu.

Titan Cleaning personeel

De Geschiedenis van Schoonmaken

De combinatie van geen vereiste vaardigheden, laag startkapitaal, zwart werkende medewerkers en goedkope schoonmaakmiddelen heeft de schoonmaakindustrie lang doen stilstaan. De werkwijze die schoonmaakbedrijven hanteren is niet of weinig veranderd in de laatste 25-30 jaar. Overal gebruiken schoonmakers nog dezelfde emmers, dweilen, en schoonmaakmiddelen, terwijl op andere markten en binnen andere branches veel verandering hebben meegemaakt  Om goed te kunnen begrijpen waarom dit zo is gebleven is het belangrijk om een stapje terug te doen en de schoonmaakindustie als geheel door de jaren heen te bekijken.

De 17e eeuw

Schoonmaken werd pas populair tijdens de renaissance omdat de opvattingen van veel burgers over hygiëne aan het veranderen waren. Terwijl schoonmaakmiddelen zoals zeep steeds populairder werden, veranderde ook de schoonmaakroutine van mensen. Door de hiërarchische normen van die tijden maakten de rijken niet zelf schoon, maar betaalden zij armere burgers om dit voor hun te doen. Vaak waren het vrouwen van lagere klassen die weinig andere werkmogelijkheden hadden, wat vaak leidde tot exploitatie van die vrouwen.

De Wereldoorlogen

Weinig veranderde in de eeuwen na de renaissance, vrouwen van lagere klasse waren nog altijd de uitvoerders van het huishouden en het schoonmaakwerk. Maar tijdens de wereldwijde shift in arbeidsrollen door de Eerste en Tweede Wereldoorlog kwam er verandering. Terwijl miljoenen mannen aan het vechten waren aan de fronten, moesten vrouwen thuis de boel draaiende houden. Vrouwen begonnen langzamerhand hun capaciteiten te realiseren buiten het huishouden. Bewapend met nieuwe vaardigheden, waren niet alle vrouwen bereid om terug te gaan naar hun oude werkzaamheden na de oorlog. Dit zorgde voor een enorme daling van het aantal schoonmakers, zo veel dat rijke vrouwen hun eigen huizen begonnen schoon te maken. Door de verouderde zenderrollen in de maatschappij maakten makken niet schoon. Dus vrouwen overal namen het hef in eigen handen en verzorgde huishoudelijke taken, zoals koken en schoonmaken.

De Groeiende Middenklasse

Tegen het eind van de 20ste eeuw, was er een grotere middenklasse dan ooit tevoren. Mensen hadden steeds meer besteedbaar inkomen en de vraag naar schoonmakers groeide net zo hard als de vraag naar vlees, alcohol en cosmetica. De groei van de middenklasse binnen de westerse samenleving kwam met een afkeer op banen die harde arbeid vereisten, zoals bouwvakkers en schoonmakers. Dit creëerde een outsourcing markt binnen de schoonmaakindustrie. Vaak werden arbeiders van niet-westerse landen overgehaald om te komen werken in Europa tegen ruil voor vast werk, goede salarissen en onderdak. Echter werd na arriveren al snel duidelijk dat het minder mooi was dan het bleek te zijn. Zo moest vaak een grote portie van het salaris afgestaan worden aan de werkgever voor huur, reiskosten, etc.

Wegens hun gevoelige status als immigrant durfden veel arbeiders niet op te komen tegen hun werkgevers en de onrechtmatigheden op de werkvloer. Dit gaf veel schoonmaakbedrijven de mogelijkheid om hun werknemers verder te exploiteren, zodat zij lagere prijzen konden bieden aan de consument en nog steeds winst konden maken. Dit heeft direct geleid tot de twee grootste problemen binnen de schoonmaakindustie. Het eerste probleem is de verwachting van de consumenten om absurd lage prijzen te hanteren voor schoonmaakdiensten. Het tweede probleem is dat de manier van denken die enkel gericht is op kostenbesparing geleid heeft tot stagnering van de schoonmaakindustie. De technieken en producten die aan het eind van de vorige eeuw werden toegepast en gebruikt, zijn vandaag de dag nog de norm.

2020: De Pandemie

Een belangrijke ontwikkeling die heeft plaatsgevonden in 2020 tijdens de COVID-19 pandemie is dat er opeens een veel grotere vraag was naar schoonmaak services. Dit leidde al snel tot een exponentiële groei van de kosten voor desinfectie diensten en winst voor schoonmaakbedrijven. Maar zelfs toen was er geen verandering in zicht voor de medewerkers die onderbetaald werden, zelfs nu de bedrijven meer gingen verdienen en medewerkers harder moesten werken dan ooit. De schoonmaakindustrie heeft systematisch gebruik gemaakt van haar medewerkers en blijft dit doen onder alle omstandigheden.

2021: De Schoonmaakrevolutie

Dit brengt ons bij 2021 en de start van de schoonmaakrevolutie. De schoonmaakrevolutie is een beweging die terug wilt brengen wat is afgepakt in het verleden: eerlijke salarissen, innovatie op het gebied van schoonmaken en meer bewustzijn van de impact op mens en milieu. Er is geen reden voor de schoonmaakindustrie om achter te blijven terwijl andere markten en industrieën druk zijn met innoveren. Dit is dè reden dat wij Titan Cleaning Services zijn begonnen – het is tijd om de blik op schoonmaken te veranderen. We moeten stoppen met het exploiteren van schoonmakers en eerlijke salarissen en arbeidsvoorwaarden normaliseren. Zodoende willen wij een paar problemen binnen de schoonmaakindustrie verhelpen:

  • Hoge personeelsverloop
  • Geen investeringen in schoonmaakproducten, machines of technieken
  • ‘Snelle’ reinigingsservices die niet echt reinigen
  • Onvriendelijke of ongemotiveerde werknemers

Door meer aanspreekbare medewerkers te trainen verzekeren we dat wanneer er iets mis gaat of er opmerkingen of vragen zijn, iemand verantwoordelijkheid neemt en het opgelost wordt. Dit bevordert de voortgang van de industrie als geheel. Met het gebruiken van biologische en ecologische producten willen het contact met gevaarlijke chemicaliën van onze klanten minimaliseren en lief zijn voor de planeet. De schoonmaakindustrie zal jouw interactie met, en perceptie van, schoonmakers en schoonmaakbedrijven positief veranderen. Neem de eerste stappen met ons en breng innovatie op een traditiegebonden markt!

¡Viva la revolución!

nl_NL